Két veszélyes macskabetegség: FeLV és FIV

A FeLV (macskák fertőző leukózisa) és FIV (macska AIDS) a macskákat fenyegető vírusos betegségek közül a két legjelentősebb. Előbbi az immunrendszert, a nyirokcsomókat támadja, egy a humán leukémiához hasonló betegséget okozva, utóbbi az embereknél is előforduló AIDS vírushoz hasonlóan az immunrendszer gyengítésével okoz kárt, beengedve a szervezetbe sok más, egészséges állatokban gondot nem okozó fertőzést. Összességében mindkét betegség az immunrendszerkárosításával okoz visszafordíthatatlan károkat.

Hogyan terjed?

Mindkét betegség testnedvekkel terjed, főként a nem ivartalanított kandúr macskák terjesztik, verekedés során. Fontos megjegyezni, hogy egyik sem veszélyes az emberre, ugyanakkor mindkettő gyógyíthatatlan betegséget okoz macskákban. A beteg/ tünetmentes hordozó anyaállat magzatainak is átadja a betegséget, így a megszületendő kismacskák is fertőzötté válnak.

Mik a tünetek?

A tünetek nagyon változatosak lehetnek. Általában elmondható, hogy e két betegség gyanúja akkor merül fel, ha a macska kórelőzményében nehezen gyógyuló, vagy visszatérő alapbetegség van, az állat kijáró, más macskákkal találkozik, verekszik, párosodik. FeLV fertőzöttségnél jellemző lehet a nyirokcsomók megnagyobbodása. Mindkét betegségnél jellemző a lesoványodás, láz, rossz kondíció illetve FIV-nél a fogíny krónikus, visszatérő gyulladása.

Honnan tudom, hogy a macskám fertőzött?

A tünetmentes vírushordozó és a beteg állatokat egyszerű vérteszttel lehet kiszűrni. Lehetséges, hogy egy állat évekig tünetmentesen hordozza és terjeszti a fertőzést, ezért érdemes elvégezni a tesztet, ha a cicánk kijáró, esetleg nem ivartalanított.

Mit tegyek, ha fertőzött macskám van?

Az ismert fertőzött állatokat el kell különíteni egészséges társaiktól, meg kell akadályozni a verekedést, párosodást, egymás nyalogatását. Ez a két betegség nem gyógyítható, csak kezelhető.

Megelőzés

A gyógyíthatatlan betegségek esetében mindig nagy hangsúlyt kell fektetni a megelőzésre. Ez alatt értendő a potenciálisan fertőzött álatok kiszűrése és elkülönítése, valamint az egészséges állatok ivartalanítása, és elkóborlásának megakadályozása.

You may also like...

Your email will not be published. Name and Email fields are required